Saturday 15 September 2007

شبـــــــاب الخـيـــــــــــر


محدث


شـبـــــــــــاب الخـيـــــــــر
one Vision ... one Hand ... one Heart





شباب اجتمعوا على حب الله والرسوله وفعل الخير .... شباب اجتمعوا في حلم واحد وهو اسعاد الفقراء ومساعده المحتاجين
اسعدني اني كنت واحد منهم ...
بدأت فكره شباب الخير السنه اللي فاتت ... وقامو بأفعال خير كتيييييره جميله
لما شاركت معاهم لاقيت فيهم حب غير عادي لفعل الخير ...وروح جميله اوي بينهم ... وحب كبيييييييير اوي في المشاركه
حسيت اني لازم اكمل معاهم واشاركهم في كل اللي بيعملوه .... وشاركتهم بالفعل وقمت معاهم بأفعال جميييييييله اوي مش قادر اوصفها
بس هحكي عنها ..
لما شاركت مع الجروب ده كانوا بالفعل قاموا بأول افكارهم وهيا فكره شنطه رمضان وعرفت انهم جمعوا مبالغ كبييييييييييييره وعملوا اكبر عدد من شنط رمضان اللي كان فيها كل اللي يحتاجه اي حد ما كانش قادر يشتريه





اشتركت معاهم في الفكره التانيه .... وكانت توزيع ملابس العيد
شاركتهم وهما بيوزعوا ملابس العيد على الفقراء يمكن شاركت بمجهود بسيييييييييط جدا لايذكر بس كنت مبسوط جداااا وكنت مبسوط جدا بروح المشاركه بين الشباب دول وحبهم للخير وعجبتني اوي الفكره وكنت متضايق اني مش عارف اشارك ازاي لكن لما عرفت ان لسه فيه افكار كتير بعد كده وانهم هيزوروا دور للايتام ويشاركوا الاطفال العيد فرحت اوي وقررت اشارك وابذل اقصى مجهودي واقصى ما عندي وفعلا شاركت يمكن مشاركه بسيطه بردو بس كنت فرحان جدا لاني حسيت اننا بنعمل حاجه من قلبنا بجد من غير انتظار او التفكير في اي مقابل غير الثواب واننا كلنا بنساعد بعض وبنشارك بعض عشان نقدر نسعد الاطفال دول.
انا عن نفسي كنت اول مره اعمل حاجه زي كده ومافكرتش قبل كده اني اروح دار ايتام واشارك والعب مع الاطفال وكده وبجد كانت حاجه جديده عليا وجميله اوي ومفيده كتيييييييييييير واشكر شباب الخير انهم كانوا سبب في اني اعمل حاجه زي كده










وشوفنا الاطفال ولعبنا معاهم وضحكنا معاهم وفرحناهم كنت فرحان اوي لان الاطفال دول مش فرحانين عشان العيد او اللعب لان هما مش مدركين بالدنيا حواليهم لانهم كانوا ذوي احتياجات خاصه.. هما بس فرحانين عشان لاقوا حد يلعبوا معاه ويضحكوا معاه وكانوا فرحانين اوي بجد وكانت الفرحه ف عنيهم فرحه حقيقيه وكبيره جدااااا ومثل لولد من الاولاد دول: ولد كان كل سعادته ف انه ياخد البلونه يفرقعها ..مافكرش ف ان دي لعبه ممكن يستغلها لاطول فتره ممكنه عشان يفضل فرحان بيها اطول فتره ممكنه انما هو كان بيعمل كده لما كنت بديله البلونه ويفرقعها كان بيعمل كده وبيقى فرحان اوي عشان هو بيلعب معايا وبيضحك معايا مش عشان دي لعبه هيلعب بيها وكنت فعلا بشوفه وهو بيضحك بلاقى الفرحه ف عنيه كبيره اوي وكنت فرحان عشانه جدا.....
دي كانت احلى حاجه عملتها مع الجروب ده ..... وكان عندنا افكار كتييييييييييييييييييره عاوزين ننفذها بس للاصف منعتنا ظروف كتيييير منها الامتحانات ومنها اللي كان سافر ومنها اللي كان مشغول بظروف خاصه بيه
المهم ان الشباب دول بدأو يتجمعوا من تاني السنه دي وحلمنا نحقق اللي حققناه السنه اللي فاتت ونعمل حاجات كتييييييير في رمضان ده
ونكرر فكره شنطه رمضان .... ربنا يوفقنا في اننا نعملها ...بس طبعا عاوزين مساعدتكوا معانا عشان نقدر نحققها
ونكمل باقي افكارنا
وبدعى ربنا ان شباب الخير يستمروا دايما ياااااااارب لان هما شباب كلهم اجتمعوا على حب الخير وحب الله وحب المشاركه وبشكر ربنا اللي جمعني بيهم وبشكر جدا كيموا اللي كان سبب ف معرفتي بيهم ومشاركتي ليهم
واتمنى انكوا تساعدونا في تحقيق افكارنا دي اللي مش عاوزين منها اي مقابل ...غير اننا بنعمل خير فعلا وبس

5 comments:

§a§a said...

جميل جدا انا السنه الى فاتت بجد كانت اجمل سنه حسيت انى عملت فيها حاجه بجد

حتى لو كنت موجود فى بعض لااوقات بس بجد كانت اجمل سنه

فعلا فى شهر رمضان وبعد رمضان

ياريت تتحقق السنه دى تانى

ThE InViSibLe said...

بجد حاجة جميلة جدااااااااااا

جزاكم الله كل خيييييييير ^_^

طاب أنا عايز أعرف أيه النظام طاب ؟؟

^_^

Selfmeaning said...

ربنا دايما يخليكم فى عمل الخير

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV Digital, I hope you enjoy. The address is http://tv-digital-brasil.blogspot.com. A hug.

Anonymous said...

نجاح باهر! شكرا لك! أردت دائما أن أكتب شيئا في موقعي من هذا القبيل. يمكن لي أن أعتبر جزءا من مشاركتك لبلدي بلوق؟